Praktijk voor Integratieve Kindertherapie Kitty van Houten | Kitty van Houten
Integratieve kindertherapie is een kortdurende vorm van psychotherapie (5-15 keer). Het is een vorm van therapie waarbij het gaat om het integreren van delen van de persoonlijkheid.
Onbewuste, ontkende en onverwerkte delen worden eigen gemaakt. Het is een proces van heling (heel maken). En als therapeut begeleid ik dat proces, door alle aspecten van uw kind in de therapie mee te nemen: emotioneel, cognitief, sociaal, lichamelijk en spiritueel.
- De vorm van de therapie wordt in grote mate bepaald door de behoeften en mogelijkheden van uw kind.
- Het doel is dat uw kind zichzelf beter leert kennen en steviger in zijn schoenen gaat staan.
- Uw kind leert omgaan met zijn klacht(en) en komt zelf (of samen met mij) tot een oplossing voor zijn/haar probleem.
- Ik nodig u als ouders uit zich in uw kind te verplaatsen om hem of haar beter begrijpen en beter te kunnen helpen.
Momenteel heb ik een praktijk voor kindertherapie in Haarlem, waar ik met kinderen werk tussen de 4 en de 14 jaar met een diversiteit aan problemen en klachten. Voorbeelden van die klachten zijn: angsten, agressief gedrag, slaapproblemen, sociale onhandigheid en klachten als gevolg van hooggevoeligheid.
Over Kitty van Houten
Mijn naam is Kitty van Houten, ik ben moeder van twee kinderen.
In 1995 ben ik afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden als psycholoog met als specialisatie de ontwikkeling van kinderen. In 2009 heb ik het diploma Integratieve Kindertherapie behaald aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie in Amsterdam. Daarnaast ben ik in het bezit van de basisaantekening psychodiagnostiek. Uw kind kan voor een intelligentietest bij mij terecht. In de loop der jaren heb ik bijscholing gevolgd op o.a. op het gebied van Lichaamswerk en Systemisch werk.
In het verleden heb ik gewerkt met kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Daar heb ik veel ervaring opgedaan in het begeleiden van kinderen met een aan autisme verwante stoornis.
Visie
Het Chinese teken voor mens bestaat uit twee mensen die elkaar steunen. De filosofie daarachter is dat wij mensen niet alleen staan en dat we er zijn om elkaar te steunen. Ik weet uit ervaring dat die steun belangrijk is om je verder te ontwikkelen.Door mijn cliënten de ruimte te geven zichzelf te zijn en hen te ‘zien’ kan ik op hen afstemmen en hen ondersteunen in hun groeiproces. Door hun ontwikkelingsproces te volgen leer ik van hen.
Mijn doel in mijn werk is om kinderen blijer en krachtiger in het leven te laten staan.